Globalizacja w amerykańskim stylu. Studium z socjologii ekonomicznej
T. Grosse
ABSTRACT: Nigdzie nie widać lepiej, co może w praktyce oznaczać globalizacja, niż w Stanach Zjednoczonych. Kraj, w którym można spotkać mieszaninę ras, zwyczajów i języków z całego świata. Ktoś może powiedzieć, że Ameryka zawsze taka była. Przecież to kraj zbudowany przez emigrantów i afrykańskich niewolników. To prawda. Być może właśnie dlatego otwarta na różne kultury Ameryka daje największy impuls procesom światowym. Z tego kraju wywodzą się największe światowe koncerny, które penetrują glob ziemski w poszukiwaniu nowych rynków zbytu. Ogromne znaczenie uzyskały także amerykańskie fundusze emerytalne i ubezpieczeniowe, głównie za sprawą zgromadzonych w ostatnich latach środków inwestycyjnych. Dzięki nim każdego dnia po rynkach walutowych świata krąży blisko półtora biliona dolarów. Wzorowana na amerykańskich standardach ekonomia liberalna jest promowana przez szereg wpływowych instytucji międzynarodowych, przede wszystkim Bank Światowy i Międzynarodowy Fundusz Walutowy. Ten właśnie sposób rozwoju gospodarki w oczywisty sposób premiuje najsilniejsze przedsiębiorstwa. Ameryka stanowi także centrum współczesnej kultury masowej. Tutaj powstaje większość filmów oglądanych w kinach całego świata. Amerykański przemysł informacyjny, reprezentowany przez stację CNN, można uznać za
Full text (PDF)
Issue number: 3
In this issue:
Polands Road to Euro: A Review of Options
S. Gomułka
ABSTRACT |
PDF
Euroization is an important part of what appears to be a new general ten- dency in the world economy, one towards fewer but better monies (Dornbusch, 2001). The main arguments in favour of the European Union (EU) countries adopting a common currency fall, I think, into three categories: (a) those related to international trade and static efficiency gains, (b) those related to stability, and (c) those related to growth. Although these arguments are well known, I should like to recall them briefly, in order to make the point that while (a) applies to all countries, (b) and (c) apply mainly to the least developed members and candidates of the EU. Trade and efficiency: The elimination of an exchange rate risk within a common currency area (CCA) reduces the transaction cost in international trade and therefore stimulates the integration of national markets for traded goods. This in turn creates opportunities to reduce costs through economies of scale and increased competition. The efficiency gains of this kind should be enjoyed by all CCA countries, but especially those which trade a great deal with other EU countries. Stability: The arguments in this category note that the countries whose record of stability was poor in the past stand to improve significantly the credibility of their macroeconomic policies. Credibility gains in those countries would result in lowering inflation expectations, which in turn would lower both current interest rates and the cost of keeping the inflation rate at a low level. Further implications would be a lower cost of servicing public debt and smaller speculative and destabilising capital inflows. Benefits of this kind have been already enjoyed by some countries of the EMU, notably Italy, Spain, Portugal and Greece. However, credibility gains would be particularly strong for new EMU members belonging to the group of emerging market economies (EMEs), such as Poland or Turkey. For the credibility of macroeconomic
Globalizacja a Unia Europejska
A. Łukaszewicz
ABSTRACT |
PDF
Zjawiska i procesy składające się na współczesne tendencje globalizacyjne mogą i powinny być rozpatrywane w kontekście Unii Europejskiej, która jest nie tylko ich przedmiotem i rezultatem, ale także podmiotem i sprawcą. Po- wszechność tych tendencji sprawia, że dotyczą one - choć w różnym stopniu - wszystkich państw i wszystkich gospodarek narodowych, ale związki tych gospodarek z osobna czy też w obrębie ugrupowań integracyjnych nie są jednakowe. Identyczność czy odróżnienie wpływać musi na reakcje narodowych polityk gospodarczo-społecznych, wywoływać specyficzne wyzwania, a więc również specyficzne dostosowania. Zasadniczo panuje zgoda (chociaż nie jednomyślność) w definiowaniu współczesnych tendencji globalizacyjnych jako historycznie specyficznej formy integrowania się gospodarki światowej 1 . W tym tekście uważa się, że proces integracji gospodarki światowej jest nieuchronnym procesem sekularnym. Tak jak niegdyś gospodarki i rynki lokalne scalały się w gospodarki narodowe i rynki narodowe, tak stopniowo gospodarki narodowe scaliły się w gospodarkę światową, czego świadkiem był przełom wieków XIX i XX. Dalsza ewolucja społecznego i międzynarodowego podziału pracy pogłębiała tę integrację, a przyjęła ona f o r mę tendencji globalizacyjnych w drugiej połowie XX wieku. Tendencje te wydają się nieodwracalne (chociaż historia potrafi dokonywać zwrotów niespodziewanych), ale ich w s p ó ł c z e s n a f o r ma wcale nie musi być zdeterminowana i niezmienna. Wydaje się więc, że integrację gospodarki światowej można utożsamiać z jej globalizacją co do istoty, treści zjawiska, ale nie co do formy - a zwłaszcza niektórych aspektów tej formy
Niepewność dochodów budżetu państwa w 2001 roku. Ekspertyza dla Senatu RP
W. Sztyber
ABSTRACT |
PDF
Ekspertyza dla Senatu RP przygotowana była przed uchwaleniem budżetu państwa na rok 2001. Zwracałem w niej uwagę na zbyt optymistyczne planowanie w nim dochodów budżetowych. Nadmierny optymizm wynikał przede wszystkim z zawyżonej prognozy wzrostu PKB. Następnie dotyczył on również wzrostu wpływów z podatku akcyzowego w związku z podniesieniem stawek podatkowych oraz z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz od osób prawnych w wyniku przyjętych założeń. Istotny wpływ na zmniejszenie dochodów budżetowych ma także kształtowanie się inflacji poniżej poziomu przyjętego przy konstrukcji budżetu. Tendencję tę trudno było wówczas przewidzieć. Obserwowana obecnie luka w dochodach budżetowych w poważnym stopniu była do przewidzenia. Na niebezpieczeństwo jej powstania zwracałem uwagę m.in. w niniejszej ekspertyzie.
Przesłanki i założenia integracji monetarnej w Europie na tle teorii optymalnego obszaru walutowego
T. Łyziak
ABSTRACT |
PDF
1 stycznia 1999 r. nowa waluta euro zastąpiła jedenaście walut państwo- wych krajów Unii Europejskiej, dając początek Unii Ekonomicznej i Monetarnej (Economic and Monetary Union; EMU) 1 . Wokresie przejściowym zachowano wprawdzie w obiegu narodowe znaki pieniężne, jednak ze względu na nieodwołalne usztywnienie kursów walutowych są one zaledwie subnominałami euro, jej czasowymi reprezentantami, zewnętrzną formą, kryjącą we wnętrzu zupełnie nową treść ekonomiczną [Lutkowski, 1999, s. 39]. Unia Ekonomiczna i Monetarna jest zaawansowaną formą oraz etapem procesu integracji gospodarczej, zapoczątkowanego na naszym kontynencie już na początku lat pięćdziesiątych, który nabrał szczególnej intensywności w ostatnim dziesięcioleciu, przede wszystkim wskutek podpisanego w 1992 r. Traktatu z Maastricht. Europejska integracja gospodarcza czerpała swoje uzasadnienie z teorii międzynarodowych stosunków gospodarczych i przebiegała według zarysowanych przez nią schematów. Z drugiej strony wydaje się, iż tendencje integracyjne stanowiły istotny impuls rozwoju oraz popularności tej dyscypliny naukowej, zajmującej się badaniem praw ekonomicznych rządzących procesami zachodzącymi w gospodarce światowej
Environmental Amenities on the Housing Market in Warsaw: Hedonic Price Method Research
M. Borkowska, M. Rozwadowska, J. Śleszyński, T. Żylicz
ABSTRACT |
PDF
The paper reports on a 1999 survey of prices of family houses and apartments in the metropolitan area of Warsaw, Poland. A series of hedonic price models were estimated in order to determine whether the prices reflected such environmental amenities as green neighborhood, clean air or low noise. House or apartment characteristics (including prices) recorded by four local real estate agencies provided the core data base of the survey. All sites were visited in order to determine characteristics not registered by the agencies and yet presumed relevant for potential buyers or tenants. Additional data were obtained by consulting maps and statistics available from Warsaw environment and transport departments. The total sample consisted of 982 observations comprising 154 explanatory variables (75 house or apartment characteristics, 55 site characteristics, and 24 environmental attributes) and prices. The sample included 395 sales and 587 rentals. Preliminary statistical analyses proved that both subsamples were very heterogeneous and hence it was necessary to analyze house and apartment markets separately. Consequently the entire data set was divided into four parts: 166 house sales, 229 apartment sales, 147 house rentals, and 440 apartment rentals. Excessive numbers of explanatory variables and multicollinearity problems called for substantial aggregation of explanatory variables. Finally 4 hedonic price equations were arrived at. These confirmed that environmental attributes did explain price differentials. Nevertheless, it was observed that what typically mattered were perceived rather than actual attributes (such as visible high stacks rather than low stack pollution sources which are more important for the local air quality).
Ekologiczna oferta banków Niemiec i Austrii
B. Koszułap
ABSTRACT |
PDF
W obliczu spadających od dwóch lat nakładów na ochronę środowiska w Polsce oraz szacowanych w różnorodnych dokumentach rządowych kosztach procesów dostosowawczych do norm Unii Europejskiej, poszukuje się możliwych rozwiązań do pobudzenia działalności inwestycyjnej w tym obszarze. Ogromne nadzieje wiąże się z sektorem bankowym, który w ostatnich kilku latach uczestniczył w finansowaniu całkowitych nakładów na ochronę środowiska w Polsce na poziomie ok. 14% rocznie. Wśród banków oferujących kredyty na cele ochrony środowiska zdecydowanie wyróżnia się Bank Ochrony Środowiska SA, który ma w swoim statucie zapisany obowiązek finansowania inwestycji ochrony środowiska. Kredyty udzielane są zarówno ze środków własnych banku, jak i ze środków instytucji stale z nim współpracujących, przede wszystkim narodowego oraz wojewódzkich funduszy ochrony środowiska. Bank Ochrony Środowiska SA nie jest wyjątkiem w udzielaniu kredytów preferencyjnych przy użyciu środków finansowych instytucji trzecich. Od wielu lat podobne rozwiązania funkcjonują z powodzeniem w krajach Europy Zachodniej. Przykładem są takie banki jak niemiecki Deutsche Ausgleichbank czy Kreditanstalt für Wiederaubau oraz austriacki bank Kommunalkredit AG. Deutsche Ausgleichbank jest instytucją niemieckiego sektora publicznego będącą własnością Republiki Federalnej Niemiec. W swojej działalności kredytowej preferuje inwestycje sektora przedsiębiorstw służące ochronie wody, powietrza, ziemi, jak również oszczędnej gospodarce energią i wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii. Zasadniczym celem preferencyjnych programów banku jest rozpowszechnienie wśród przedsiębiorstw proekologicznego stylu zarządzania, zarówno poprzez wdrażanie nowoczesnych, przyjaznych środowisku technologii, jak również nowoczesnych metod rachunkowości. Celem nadrzędnym banku jest zintegrowana, prewencyjna ochrona środowiska, a więc działania ukierunkowane na promowanie unikania lub co najmniej ograniczania negatywnego wpływu na środowisko samego procesu produkcyjnego oraz oszczędzania energii. Bank dofinansowuje również projekty realizowane w rejonach przygranicznych krajów sąsiadujących z Niemcami.
Rekomendacje regulacyjne w odniesieniu do energetyki (cz. II)
A. Dobroczyńska, L. Juchniewicz
ABSTRACT |
PDF
Ustawa Prawo energetyczne, wskazując kategorię kosztów uzasadnionych jako podstawę kształtowania cen i stawek opłat, nie przesądza samej techniki regulacji taryfowej, o której stanowią przepisy wykonawcze do ustawy, przede wszystkim tzw. rozporządzenia taryfowe, a także, w pewnym zakresie, tzw. rozporządzenia przyłączeniowe. Wodróżnieniu od ustawy, a było to niewątpliwie jej wielką zaletą , wymienione rozporządzenia mają wybitnie branżowy charakter. Nie byłoby to niczym dziwnym (wszak każdy z podsektorów szeroko rozumianej energetyki ma swoją specyfikę wartą i konieczną do uwzględnienia), gdyby nie jedno małe —ale. Pod presją zainteresowanych przedsiębiorstw energetycznych przyjęto odmienne rozwiązania regulacyjne, uniemożliwiające stosowanie tych samych miar, kategorii itp. nawet w odniesieniu do tego samego przedsiębiorstwa, wytwarzającego np. i ciepło, i energię elektryczną. Wrezultacie -regulacja, w ślad za szczegółowymi przepisami, stała się czymś eklektycznym i niespójnym. A regulator zamiast skupiać uwagę na sprawach najważniejszych, tj. urzeczywistnianiu głównego przesłania regulacji, jakim jest niewątpliwie promowanie konkurencji i działanie w zastępstwie rynku, traci czas na jałowe, w gruncie rzeczy, interpretacje zawiłych i branżowo odmiennych przepisów. Wydaje się, że poniższe rekomendacje mogłyby się okazać pomocne w dążeniu do przezwyciężenia powyższych ograniczeń i operowania coraz skuteczniejszą regulacją wobec energetyki
Pozycja ekonomiczna ChRL
M. Haliżak
ABSTRACT |
PDF
Mierzenie pozycji ekonomicznej państwa doczekało się bogatej literatury przedmiotu, zwłaszcza po zakończeniu zimnej wojny, głównie ze względu na przewartościowanie relacji polityki i ekonomii. Istnieje ścisły i bezpośredni związek między gospodarką (działanie ekonomiczne) a siłą i bezpieczeństwem państwa (działanie polityczne). Powszechnie uważa się, że w okresie zimnej wojny kryteria ekonomiczne były podporządkowane celom i wartościom politycznym, podczas gdy po jej zakończeniu działanie i aktywność ekonomiczna jest w znacznym stopniu wolna od politycznych uwarunkowań. Przejawia się to w rozwoju globalizacji, upowszechnieniu globalnego kapitalizmu odwołującego się do zasad liberalizmu gospodarczego, czyli triumfu ekonomii opartej na regułach rynku (czyli wyłącznie na kryteriach i wartościach ekonomicznego działania). Na początku lat dziewięćdziesiątych badacz amerykański E. Luttwak uznał, że nadchodzi era geoekonomiki, której istota polega na tym, że państwa działają na podstawie głównie kryteriów ekonomicznych, a nie politycznych. Taka dominacja ekonomii nie zmienia bynajmniej istoty państw, ale charakter rywalizacji i konkurowania między nimi, gdzie celemjest bogactwo, udział w zyskach i rynkach zbytu [Luttwak, 1990/1991, s. 17Ś23]. W swym poglądzie E. Luttwak nie jest odosobniony, ponieważ inny znany badacz P. Kennedy w swej fundamentalnej pracy o mocarstwach świata główny nacisk kładł na interakcje ekonomii i strategii mocarstw, wskazując, że każdy ład międzynarodowy inspirowany przez dane mocarstwo oparty był na materialnych przesłankach. Pax Britannica na funcie szterlingu i Londynie jako finansowym centrum świata przed pierwszą wojną światową, a po drugiej wojnie światowej Pax Americana bazował na przewadze technologicznej gospodarki USA pełniącej funkcję quasi-waluty światowej (dolaryzacja gospodarki światowej) [Kennedy, 1994]. Pozycja ekonomiczna każdego państwa jest wyznaczana i uwarunkowana przez jego potencjał (potęgę), którą powszechnie przyjmuje się i określa jako zdolność państwa do użycia swych materialnych i niematerialnych zasobów celem wpływu i (lub) wymuszenia zachowań innych uczestników stosunków międzynarodowych. Czynniki potęgi ekonomicznej są rozliczne, a podstawowe z nich to: liczba ludności, terytorium, zasoby naturalne, produkcja przemysłu i rolna, wielkość dochodu narodowego, wydajność pracy, handel zagraniczny.
Międzynarodowy handel usługami w świetle zasad WTO
M. Kruszka
ABSTRACT |
PDF
Ostatnie lata wyraźnie wskazują, że proces globalizacji jest nieuchronny i wkrótce obejmie wszystkie dziedziny działalności gospodarczej. Ogromny postęp technologiczny, a zwłaszcza pogłębiająca się komputeryzacja nasilają tylko te tendencje. Kraje, które wcześniej zainicjowały działania integracyjne i obecnie tworzą Unię Europejską, dosyć dokładnie określiły również reguły liberalizujące przepływ usług w ramach wspólnego rynku. Jednak specyfika takiej działalności wymaga niejednokrotnie operowania nawet w skali międzykontynentalnej. Dlatego też kraje wysoko rozwinięte, a zwłaszcza USA, podjęły pod koniec XX wieku działania zmierzające do powołania organizacji, której celem miało być znoszenie barier w wymianie handlowej, w tym również w zakresie usług. Zwieńczeniem tej inicjatywy było powstanie 1 stycznia 1995 r. Światowej Organizacji Handlu (World Trade Organization -WTO). Nastąpiło to w wyniku podpisania 15 kwietnia 1994 r. w Marakeszu Aktu Końcowego Rundy Urugwajskiej GATT 1 . WTO jest więc jedną z najmłodszych organizacji międzynarodowych o zasięgu globalnym. Sam fakt ustanowienia WTO w efekcie porozumienia osiągniętego w ramach GATT jednoznacznie wiąże te dwie instytucje międzynarodowych stosunków gospodarczych. GATT nie był jednak organizacją międzynarodową w normalnym znaczeniu. Stanowił jedynie forum konsultacyjne, bez obudowy instytucjonalnej, a podstawowymi przejawami jego działalności stały się rundy negocjacyjne (ostatecznie odbyło się 8 takich rund). Zmierzały one do uzgodnienia stopniowego zmniejszania stawek celnych i barier w obrocie towarowym pomiędzy członkami Układu, czyli umawiającymi się stronami. Ostatnie spotkanie negocjacyjne rozpoczęło się 20 września 1986 r. w Punta del Este w Urugwaju. Tym razem postawiono sobie ambitniejsze cele niż tylko kolejną redukcję ceł. Chodziło o stworzenie globalnych zasad obrotu towarami, ale również —własnością intelektualnąln i usługami. Dodatkowo zachodziła obawa, że GATT wyczerpuje swoją formułę, gdyż podstawą jego egzystencji była zasada niedyskryminacji oparta na klauzuli największego
Produkty nowe i zmodernizowane a inflacja
M. Brzozowski
ABSTRACT |
PDF
Od około 30 lat inflacja uznawana jest za zjawisko o jednoznacznie negatywnych konsekwencjach, z którym walka stanowi jedno z głównych zadań polityków gospodarczych. Pogląd taki ugruntowany został dzięki badaniom empirycznym i teoretycznym nad wpływem inflacji na tempo wzrostu gospodarczego. Jednym z kanałów ujemnego oddziaływania wzrostu cen na rozwój gospodarczy są innowacje procesu produkcyjnego - rosnąca wraz z inflacją wariancja względnych cen różnych generacji wyposażenia kapitałowego skłania firmy do odwlekania decyzji o zakupie najnowszych i najbardziej wydajnych dóbr pośrednich, spowalniając w ten sposób postęp techniczny 1 . Równie ważnym zagadnieniem, któremu poświęcony jest niniejszy artykuł, jest wpływ inflacji na innowacje produktu. Innowacja produktu odnosi się do wprowadzania nowych produktów, przy czym za produkty nowe należy uznać także produkty zmodernizowane, a więc zasadniczo istniejące już wcześniej, ale przeprojektowane, unowocześnione lub ulepszone. Immanentną cechą innowacji produktu wydaje się więc być poprawa jego jakości i to stwierdzenie zostaje przyjęte za punkt wyjścia modelu teoretycznego prezentowanego poniżej. Produkt nowy i zmodernizowany - z definicji - jest dobrem, którego charakterystyki są nie w pełni rozpoznane i użyteczność osiągana z jego konsumpcji, a zatem i popyt, zależą od oceny jego jakości, której konsumenci muszą dokonać przed zakupem. Istnieje zatem po stronie konsumentów niepełna informacja, pochodząca z obserwacji charakterystyk dobra,
Strategia kreowania wizerunku gminy turystycznej
J. Olszewska
ABSTRACT |
PDF
Gmina, definiowana przez ustawę o samorządzie terytorialnym z dnia 08.03.1990 r., to ogół mieszkańców stanowiących z mocy prawa wspólnotę samorządową, zlokalizowaną na określonym terytorium. Ustawa wyposażyła gminy w dużą samodzielność i wiele instrumentów ekonomiczno-rynkowych, którymi gmina może oddziaływać na podmioty otoczenia. Ograniczony dostęp do rynku i kapitału oraz chęć pozyskania segmentu turystów sprawiają, że systemy społeczno-gospodarcze podlegają podobnej presji konkurencyjnej jak przedsiębiorstwa. Aby konkurować skutecznie, gminy poszukują źródeł przewagi konkurencyjnej. Jednym z nich może być wizerunek. By stał się on skutecznym narzędziem tworzenia przewagi konkurencyjnej, konieczne jest wprowadzenie i wdrożenie strategii kreowania wizerunku, opartej na badaniach marketingowych. Celem artykułu jest przedstawienie przesłanek formułowania strategii kreowania wizerunku, a także zidentyfikowanie i opisanie mieszanki instrumentów image. W artykule zostały opisane podmioty strategii, poprzez wskazanie funkcji, jakie pełnią na etapie planowania, realizacji i kontroli strategii, oraz adresaci działań marketingowych gminy.
Nauczanie informatyki na studiach ekonomicznych
T. Kasprzak, M. Lasek
ABSTRACT |
PDF
1) przeprowadzenie oceny programów nauczania przedmiotów informatycznych na studiach ekonomicznych (zwłaszcza na kierunku —informatyka i ekonometrialk), 2) przedstawienie propozycji w zakresie nauczania przedmiotów informatycznych na wydziałach ekonomicznych uniwersytetów i akademiach ekonomicznych. Aby zrealizować wymienione powyżej cele: L dokonano przeglądu programów nauczania przedmiotów informatycznych na uczelniach ekonomicznych i wydziałach ekonomicznych uczelni, przodujących w zakresie nauczania informatyki gospodarczej (lub posiadających kierunek czy specjalizację —informatyka i ekonometrialę), zarówno państwowych, jak i prywatnych, w Polsce i na świecie (m.in. doświadczenia uczelni niemieckich i amerykańskich, proponowane standardy); L podjęto próbę wskazania przedmiotów (wraz z określeniem tematyki, treści, zalecanej literatury i oprogramowania), które powinny być przedmiotami obowiązkowymi dla studentów kierunku —informatyka i ekonometrialm, wiążących swoją przyszłość z zawodem ekonomisty - informatyka; L spróbowano wychwycić przyszłe tendencje w rozwoju informatyki gospodarczej i określić zapotrzebowanie gospodarki na specjalistów po kierunku —informatyka i ekonometria
Globalizacja w amerykańskim stylu. Studium z socjologii ekonomicznej
T. Grosse
ABSTRACT |
PDF
Nigdzie nie widać lepiej, co może w praktyce oznaczać globalizacja, niż w Stanach Zjednoczonych. Kraj, w którym można spotkać mieszaninę ras, zwyczajów i języków z całego świata. Ktoś może powiedzieć, że Ameryka zawsze taka była. Przecież to kraj zbudowany przez emigrantów i afrykańskich niewolników. To prawda. Być może właśnie dlatego otwarta na różne kultury Ameryka daje największy impuls procesom światowym. Z tego kraju wywodzą się największe światowe koncerny, które penetrują glob ziemski w poszukiwaniu nowych rynków zbytu. Ogromne znaczenie uzyskały także amerykańskie fundusze emerytalne i ubezpieczeniowe, głównie za sprawą zgromadzonych w ostatnich latach środków inwestycyjnych. Dzięki nim każdego dnia po rynkach walutowych świata krąży blisko półtora biliona dolarów. Wzorowana na amerykańskich standardach ekonomia liberalna jest promowana przez szereg wpływowych instytucji międzynarodowych, przede wszystkim Bank Światowy i Międzynarodowy Fundusz Walutowy. Ten właśnie sposób rozwoju gospodarki w oczywisty sposób premiuje najsilniejsze przedsiębiorstwa. Ameryka stanowi także centrum współczesnej kultury masowej. Tutaj powstaje większość filmów oglądanych w kinach całego świata. Amerykański przemysł informacyjny, reprezentowany przez stację CNN, można uznać za
Kampania reklamowa mBanku - czy przekroczona została cienka czerwona linia?
M. Komorowska, I. Szyszkowska
ABSTRACT |
PDF
Pod koniec ubiegłego roku (listopad 2000) byliśmy świadkami spektakularnego wejścia na rynek mBanku - pierwszego wirtualnego banku w Polsce. Reklamy w prasie, radiu, telewizji, olbrzymie billboardy -wszystko to nie tyle informowało, ile krzyczało: —Ludzi i pieniądze traktujemy seriolj (w odróżnieniu od banków tradycyjnych), —konkurencja wysiada na stacji oprocentowaniela (najlepiej oprocentowane na rynku: lokaty a vista emax - 16,5% i ekonto osobiste - 15,5%), —mBank - wirtualna instytucja, do której chodzić nie trzebald (dostępny przez telefon, internet, komórkę; zawsze otwarty: 24 h/dobę, 7 dni w tygodniu). Ta agresywna kampania, przez jednych określana jako odlotowa, dowcipna, prześmiewcza, przez innych - bezczelna, godząca w interes branży, wzbudziła wiele kontrowersji. Prezentując argumenty za i przeciw, przedstawimy również swój własny punkt widzenia, to jak my -w końcu potencjalne klientki mBanku -zapatrujemy się na taką formę promowania i oferowania usług finansowych. Spróbujemy odczytać coś z —kryształowej kulilz, co ułatwi namspojrzenie na sprawę z perspektywy tych kilku miesięcy działalności mBanku oraz wiedza o reakcji konkurencji (wejście na rynek kolejnych bankówwirtualnych, np. Inteligo promowanego jeszcze bardziej agresywnie, dosadnie, intrygująco, a wręcz szokująco). 2. Rewolucja czy chwyt reklamowy? Internet przestaje być tylko .ródłem informacji. W błyskawicznym tempie zaczyna wkraczać w kolejne dziedziny naszego życia. Po wirtualnych
Kultura marketingowa
P. Modzelewski
ABSTRACT |
PDF
Źródłem inspiracji do napisania poniższego tekstu stała się konferencja naukowa Kultura marketingowa w nowoczesnej organizacji, która odbyła się 1 czerwca 2001 roku w auli —Dli Audytorium Maximum Uniwersytetu Warszawskiego. Organizatorem i gospodarzem konferencji było Koło Naukowe Strategii Gospodarczej Uniwersytetu Warszawskiego. Spotkanie rozpoczęła prezentacja zatytułowana Najlepsze idee marketingowe XX wieku, przygotowana przez studentów Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego. Artur Gawiński, student IV roku na kierunku Finanse i Bankowość, przedstawił, na czym polegały podstawy sukcesu firmy Sony. Piotr Modzelewski, również student IV roku na kierunku Finanse i Bankowość, zaprezentował najlepsze idee marketingowe w wybranych bankach amerykańskich w latach 90. Po tym krótkim wstępie swoje wystąpienia zaczęli zaproszeni goście. Ewa Opolska, prezes Centrum Kształcenia Praktyków, rozpoczęła wystąpieniem na temat: —Co to jest kultura marketingowa?. Następnie głos zabrała Dorota Decewicz-Blaut, dyrektor marketingu firmy ubezpieczeniowej Metropolitan Life. Tematem wystąpienia był —Marketing w nowoczesnej firmiels. Na konferencję przybyli również znani politycy. Jan Klimek, przewodniczący Stronnictwa Demokratycznego, wiceprzewodniczący Sejmowej Komisji Gospodarki wygłosił referat na temat: Kultura nowej przedsiębiorczości. Natomiast Ryszard Petru, wieloletni doradca wicepremiera Leszka Balcerowicza, były konsultant Banku „wiatowego, mówił na temat Wizerunku polityka. Gwiazdą konferencji był Raju Buddiraju (czyt.: Radżu Budiradżu), dyrektor ds. marketingu bankowości detalicznej Banku Handlowego (Citigroup). Podczas konferencji przeprowadzony został konkurs z nagrodami ufundowanymi przez —Businessman Magazinelm oraz wydawnictwo C.H. Beck. Sponsorem konferencji było wydawnictwo Arkady, a partnerem wspierającym firma Metropolitan Life Ubezpieczenia na Życie S.A. Gościem honorowym konferencji był Krzysztof Opolski, profesor Uniwersytetu Warszawskiego, który wygłosił słowo wstępne.