Determinanty wizerunku przedsiębiorstwa jako pracodawcy – przykład gospodarki turystycznej
M. Bednarska, M. Olszewski
ABSTRACT: Umacnianie pozycji rynkowej współczesnego przedsiębiorstwa wymaga pozyskania kompetentnych i zaangażowanych pracowników, którzy umożliwią sprawne osiąganie krótko- i długoterminowych celów. Możliwości rekrutacji odpowiednich kadr i utrzymania stabilności załogi zależą od atrakcyjności firmy na rynku pracy. Celem artykułu jest określenie wizerunku przedsiębiorstw turystycznych jako pracodawców oraz identyfikacja determinant zróżnicowania postrzegania atrakcyjności pracy w turystyce. Dzięki badaniom pierwotnym przeprowadzonym na grupie 351 studentów w Poznaniu wykazano, że w opinii potencjalnych pracobiorców podmioty gospodarki turystycznej nie są w stanie spełnić ich oczekiwań jako pracodawcy w żadnym z badanych aspektów. Stwierdzono także, że wizerunek pracodawców w turystyce zależy od czynników indywidualnych i organizacyjnych, przy czym czynniki organizacyjne są źródłem silniejszego zróżnicowania.
Full text (PDF)
Issue number: 36
In this issue:
Determinanty wizerunku przedsiębiorstwa jako pracodawcy – przykład gospodarki turystycznej
M. Bednarska, M. Olszewski
ABSTRACT |
PDF
Umacnianie pozycji rynkowej współczesnego przedsiębiorstwa wymaga pozyskania kompetentnych i zaangażowanych pracowników, którzy umożliwią sprawne osiąganie krótko- i długoterminowych celów. Możliwości rekrutacji odpowiednich kadr i utrzymania stabilności załogi zależą od atrakcyjności firmy na rynku pracy. Celem artykułu jest określenie wizerunku przedsiębiorstw turystycznych jako pracodawców oraz identyfikacja determinant zróżnicowania postrzegania atrakcyjności pracy w turystyce. Dzięki badaniom pierwotnym przeprowadzonym na grupie 351 studentów w Poznaniu wykazano, że w opinii potencjalnych pracobiorców podmioty gospodarki turystycznej nie są w stanie spełnić ich oczekiwań jako pracodawcy w żadnym z badanych aspektów. Stwierdzono także, że wizerunek pracodawców w turystyce zależy od czynników indywidualnych i organizacyjnych, przy czym czynniki organizacyjne są źródłem silniejszego zróżnicowania.
Regional knowledge spillovers in the European Economic Area: The case of three high-tech industries
A. Cieślik, M. Ghodsi
ABSTRACT |
PDF
This paper investigates the impact of specialization, diversification, and competition externalities on the regional growth of employment in the high-tech industries of the European Economic Area (EEA). A dynamic panel dataset of two-digit NACE rev 1.1. industries in the EEA regions is used in this analysis. It is found that regional growth is positively related to specialization externalities, and negatively to local competition while diversification has no impact on growth.
Intersectionality of ethnicity and gender: exploring Romani women’s performance in education
E. Cukrowska-Torzewska
ABSTRACT |
PDF
This paper examines Romani women multiple disadvantage in education. Three main educational outcomes are analyzed: obtaining secondary or higher education, dropping out from the school and having an ability to read and write. The empirical analysis is based on the data coming from two unique datasets on Roma carried out by the UNDP, i.e. 2004 UNDP Regional Roma Survey and 2011 UNDP/ WB/EC regional survey on Roma communities. The results show that variables measuring family background are the key observable factors that explain ethnic gaps in education. On contrary, the gender gaps in education - both among Roma and non-Roma – cannot be explained by the differences in men’s and women’s characteristics and may be attributed to other unobservable factors such as cultural customs and values. The comparison of the existing gaps over 2004- 2011 reveals that some progress in terms of educational performance of Roma has been achieved. Similar patterns are however found for Romani women and men, leaving Romani women still in a more disadvantaged position.
Tempo konwergencji cenowej w krajach Unii Europejskiej
A. Dzik-Walczak
ABSTRACT |
PDF
W niniejszym badaniu podjęto tematykę konwergencji cenowej w państwach członkowskich Unii Europejskiej w latach 1995-2011. Na badany okres przypada czas szczególnie intensywnych działań ukierunkowanych na integrację Wspólnoty. Zgodnie z teorią ekonomii oczekuje się, że procesy te sprzyjają wyrównywaniu się cen i dążeniu w kierunku spełnienia prawa jednej ceny. W badaniu weryfikowano proces konwergencji cenowej typu sigma i beta. Uwzględniono podział dóbr na handlowe i niehandlowe. Wyróżniono kraje strefy euro oraz tak zwane stare i nowe kraje członkowskie w celu przeprowadzenia analizy porównawczej. W obliczu światowego kryzysu finansowego i kryzysu krajów Unii Europejskiej analizę przeprowadzono na odpowiednich podokresach. Zbadano również zróżnicowanie cen w Unii Europejskiej w odniesieniu do zróżnicowania na rynkach wewnątrzkrajowych. Analizę przeprowadzono w oparciu o dane z bazy Eurostat. Wykorzystano metody ekonometryczne dla danych panelowych, między innymi estymatory efektów stałych Praisa- Winstena, Uogólnionej Metody Najmniejszych Kwadratów Baltagi- Wu. Wskazano na proces beta konwergencji ze współczynnikiem zbieżności half-life zróżnicowanym dla poszczególnych grup krajów, od niespełna roku dla państw strefy euro do nieco ponad 3 lat dla 25 członków Wspólnoty. Szczególną wartość dodaną badania stanowi analiza tzw. naturalnego poziomu zróżnicowania cen.
Gender Wage Gap in Poland – Can It Be Explained by Differences in Observable Characteristics?
K. Goraus, J. Tyrowicz
ABSTRACT |
PDF
The raw gender wage gap over the period 1995-2012 amounts to app. 9% of hourly wage and is fairly stable. However, the raw gap does not account for differences in endowments between genders. In fact, the adjusted wage gap amounts to as much as 20% on average over the analysed period and shows some cyclical properties. The estimates of adjusted gender wage gap do not seem to exhibit any long-term trends, which suggest that in general neither demographic changes nor the progressing transition underlie the phenomenon of unequal pay for the same work among men and women.
Wpływ ubezpieczeń na wzrost gospodarczy – analiza krajów OECD
M. Hamydova
ABSTRACT |
PDF
Celem niniejszego opracowania jest analiza wpływu ubezpieczeń na wzrost gospodarczy, która będzie przebiegać na dwóch płaszczyznach: teoretycznej, przedstawiającej najważniejsze kanały oddziaływania sektora ubezpieczeń na wzrost gospodarczy, oraz empirycznej, w ramach której zostaną zaprezentowane wyniki własnego badania. Badanie zostało przeprowadzone przy wykorzystaniu narzędzi ekonometrycznych, w szczególności dynamicznego modelu panelowego (estymator GMM). Dodatkowo, oprócz modelowania bezpośredniego wpływu ubezpieczeń na stopę wzrostu PKB per capita (model bazowy), badanie zostało rozszerzone o zmienne, które mogą wzmacniać bądź osłabiać ten związek. Do tych zmiennych należą stopa oszczędności, realna stopa procentowa oraz rozwój rynków kapitałowych. Wyniki równania bazowego, jak i wyniki równania obejmującego dodatkowe zmienne warunkujące, pozwalają na stwierdzenie istnienia dodatniego wpływu ubezpieczeń na wzrost gospodarczy.