Premia płacowa z inwestycji rodziców w kształcenie dzieci

Jacek Liwiński, Emilia Bedyk

Abstract


Celem artykułu jest stwierdzenie, czy na płace absolwentów w Polsce mają wpływ wcześniejsze inwestycje rodziców w ich kształcenie. Aby odpowiedzieć na to pytanie, oszacowano rozszerzone równanie płac Mincera przy użyciu MNK w oparciu o dane z ogólnopolskiego badania losów zawodowych absolwentów polskich szkół i uczelni przeprowadzonego w 2007 roku. Wyniki analizy wskazują, że inwestycje rodziców w kształcenie dzieci mają silny, pozytywny wpływ na wysokość pierwszych zarobków po zakończeniu edukacji formalnej. Zależność tę stwierdzono zarówno, gdy miarą inwestycji jest poziom wykształcenia rodziców, jak też udział dziecka w zajęciach dodatkowych. Ponadto, uwzględnienie w równaniu płac każdej z powyższych miar inwestycji rodziców skutkuje spadkiem premii płacowej z wykształcenia formalnego. W szczególności, po włączeniu do modelu obu miar inwestycji premia płacowa z wykształcenia wyższego maleje o około jedną czwartą, zaś wykształcenie średnie zawodowe i ogólnokształcące przestają mieć pozytywny wpływ na płace absolwentów (w relacji do ZSZ).

Słowa kluczowe: inwestycje w kapitał ludzki, edukacja formalna, zajęcia dodatkowe, premia płacowa, równanie płac

Kody JEL: I26, J24


References


Arrow K.J. (1973), Higher Education as a Filter, Journal of Public Economics, 2 (3), s. 193-216.

ASM (2008), Badanie aktywności zawodowej absolwentów w kontekście realizacji programu „Pierwsza praca”. Analiza wyników badania, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Departament Rynku Pracy, Warszawa.

Barnett W.S. (2004), Benefit-Cost Analysis of Preschool Education, http://nieer.org/resources/files/BarnettBenefits.ppt.

Becker G.S. (1964), Human capital: A theoretical and empirical analysis, with special reference to education, National Bureau of Economic Research, New York.

Becker G. S., Tomes N. (1976), Child endowments and the quantity and quality of children. The Journal of Political Economy, 84(4), s. 143–162.

Bedi A.S. (1998), Sector Choice, Multiple Job Holding and Wage Differentials: Evidence from Poland, Journal of Development Studies, nr 1.

Bjorklund A., Jantti M., Solon G. (2007), Nature and Nurture in the Intergenerational Transmission of Socioeconomic Status: Evidence from Swedish Children and Their Biological and Rearing Parents, NBER Working Paper No. 12985.

Blanden, J., Gregg P., Macmillan L. (2007), Accounting for intergenerational income persistence: non-cognitive skills, ability and education, Economic Journal, 117, s. C43-60.

Boarini R., Mira d'Ercole M., Liu G. (2012), Approaches to Measuring the Stock of Human Capital: A Review of Country Practices, OECD Statistics Working Papers, 2012/04, OECD Publishing.

Bowles S., Gintis H., Osborne M. (2001), The Determinants of Earnings: A Behavioral Approach, Journal of Economic Literature, 39 (4), s. 1137-1176.

Brooks-Gunn J., Han W.-J., Waldfogel J. (2002), Maternal Employment and Child Cognitive Outcomes in the First Three Years of Life: The NICHD Study of Early Child Care, Child Development 73(4), s. 1052–72.

Card D. (1999), The Causal Effect of Education on Earnings, w: Ashenfelter O. i Card D. (red.), Handbook of Labor Economics Vol. 3A, Elsevier Science, Amsterdam.

Carneiro P., Crawford C., Goodman A. (2007) The Impact of Early Cognitive and Noncognitive Skills on Later Outcomes, CEE DP 92, Centre for the Economics of Education, London School of Economics, London.

Carneiro P., Heckman J.J. (2003), Human Capital Policy; w: Heckman J.J., Krueger A.B. i Friedman B.M. (red.), Inequality in America: What Role for Human Capital Policies?, MIT Press, Cambridge (MA).

Chia G., Miller P.W. (2007), Tertiary performance, field of study and graduate starting salary, University of Western Australia.

Craig L. (2006) Parental education, time in paid work and time with children: an Australian time-diary analysis, The British Journal of Sociology 57 (4), s. 553-575.

Crawford C., Vignoles A. (2014), Heterogeneity in graduate earnings by socio-economic background, IFS Working Paper W14/30.

Cunha F., Heckman J.J. (2007), The technology of skill formation, American Economic Review, 97 (2), s. 31–47.

Cunha F., Heckman J.J., Lochner L.J., Masterov D.V. (2006), Interpreting the Evidence on Life Cycle Skill Formation, w: Hanushek E. A. i Welch F. (red.), Handbook of the Economics of Education, North-Holland, Amsterdam.

Farkas G. (2003) Cognitive skills and noncognitive traits and behaviors in stratification processes, Annual Review of Sociology, 29, s. 541–562.

Feng-Liang L., Xiaohao D., Morgan W.J. (2009), Higher Education and the starting wages of graduates in China, International Journal of Educational Development, 29, s. 374–38.

Flabbi L., Paternostro S., Tiongson E.R. (2008) Returns to education in the economic transition: A systematic assessment using comparable data, Economics of Education Review, 27, s. 724–740.

Freier R., Schumann M., Siedler T. (2015), The Earnings Returns to Graduating with Honors: Evidence from Law Graduates, IZA Discussion paper Nr 8825.

Gajderowicz T., Grotkowska G, Wincenciak L. (2012), Premia płacowa z wykształcenia wyższego według grup zawodów, Ekonomista, 5, s. 577-604.

GUS (2010), Szkoły wyższe i ich finanse w 2009r., Informacje i opracowania statystyczne, Warszawa.

GUS (2015), Szkoły wyższe i ich finanse w 2014r., Informacje i opracowania statystyczne, Warszawa.

GUS (2016), Struktura wynagrodzeń według zawodów w październiku 2014r., Informacje i opracowania statystyczne, Warszawa.

Gutman L.M., Schoon I. (2013), The Impact of Non-cognitive Skills on Outcomes for Young People: Literature Review, Education Endowment Foundation, London.

Hansen K.T., Heckman J.J., Mullen K.J. (2004), The effect of schooling and ability on achievement test scores, Journal of Econometrics, 121 (1–2), s. 39–98.

Hanushek E.A., Woessmann L. (2008), The role of cognitive skills in economic development, Journal of Economic Literature, 46 (3), s. 607-668.

Harmon C., Oosterbeek H., Walker I. (2003), The Returns to Education: Microeconomics, Journal of Economic Surveys, 17(2), s. 115–56.

Hauser R., Huang M. (1997) Verbal Ability and Socioeconomic Success: A Trend Analysis, Social Science Research, 26, s. 331–376.

Heckman J. (1979), Sample Selection Bias as a Specification Error, Econometrica, nr 1.

Heckman J.J., Larenas M.I., Urzua S. (2005), Accounting for the Effect of Schooling and Abilities in the Analysis of Racial and Ethnic Disparities in Achievement Test Scores, University of Chicago, http://jenni.uchicago.edu/econ_neurosci/ability_all_2006-04-19_jsb.pdf.

Heckman J., Lochner L., Todd P. (2006) Earnings functions, rates of return and treatment effects: The Mincer equation and beyond; w: Hanushek E. i Welch F. (red.) Handbook of the Economics of Education, Vol. 1, North Holland, Amsterdam, s. 307-458.

Heckman J.J., Masterov D.V. (2004), The Productivity Argument for Investing in Young Children. Technical Report Working Paper No. 5, Committee on Economic Development.

Heckman J.J., Stixrud J., Urzua S. (2006), The Effects of Cognitive and Noncognitive Abilities on Labor Market Outcomes and Social Behavior, Journal of Labor Economics, 24(3), s. 411–82.

Herrnstein R.J., Murray C.A. (1994), The Bell Curve: Intelligence and Class Structure in American Life, Free Press, New York.

Jensen A. R. (1998), The g Factor: The Science of Mental Ability, Praeger, Westport, CT.

Kautz T., Heckman J.J., Diris J., Weel B.T., Borghans L. (2014), Fostering and Measuring Skills: Improving Cognitive and Non-cognitive Skills to Promote Lifetime Success, OECD Education Working Papers, No. 110, OECD Publishing, Paris.

Keane M.P., Prasad E.S. (2006), Changes in the structure of earnings during the Polish transition, Journal of Development Economics, 80, s. 389– 427.

Kitterod R.H. (2002), Mothers’ Housework and Childcare: Growing Similarities Or Stable Inequalities, Acta Sociologica 45(2), s. 127–49.

Leibowitz A. (1974), Home investments in children, Journal of Political Economy, 82(2), s. 111–131.

Lleras C. (2008), Do skills and behaviors in high school matter? The contribution of noncognitive factors in explaining differences in educational attainment and earnings, Social Science Research, 37, s. 888–902.

Mincer J. (1974), Schooling, Experience and Earnings, New York: Columbia University Press for the National Bureau of Economic Research.

Morawski L., Myck M., Nicińska A. (2009), Count Your Hours: Returns to Education in Poland, IZA Discussion Paper, nr 1332.

Naylor R., Smith J., McKnight A. (2002), Sheer Class? The Extent and Sources of Variation in the UK Graduate Earnings Premium, CASE paper Nr 54, London School of Economics.

Naylor R., Smith J., Telhaj S. (2015), Graduate Returns, Degree Class Premia and Higher Education Expansion in the UK, Centre for Economic Performance, Discussion Paper Nr 1392.

Newell A., Reilly B. (1999), Rates of Return to Educational Qualifications in the Transitional Economies, Education Economics, nr 1.

Newell A.T., Socha M.W. (2007), The Polish Wage Inequality Explosion, IZA Discussion Paper, nr 2644.

O’Connor T. G., Rutter M., Beckett C., Keaveney L., Kreppner J.M. (2000), The Effects of Global Severe Privation on Cognitive Competence: Extension and Longitudinal Follow-Up, Child Development, 71(2), s. 376–90.

OECD (2013), The Survey of Adult Skills: Reader’s Companion, OECD Publishing, http://dx.doi.org/10.1787/9789264204027-en

Psacharopoulos G. (1994), Returns to Education: A Global Update, World Development 22(9), s. 1325–43.

Psacharopoulos G., Patrinos H. (2004), Returns to Investment in Education: A Further Update, Education Economics, 12(2), s. 111–34.

Raver C.C., Garner P.W., Smith-Donald R. (2007), The Roles of Emotion Regulation and Emotion Knowledge for Children’s Academic Readiness: Are the Links Causal?, w: Pianta R.C, Cox J., Snow K.L. (red.), School Readiness and the Transition to Kindergarten in the Era of Accountability, Brookes Publishing, Baltimore.

Rosenbaum J. (2001), Beyond College for All: Career Paths for the Forgotten Half, Russell Sage Foundation, New York.

Roszkowska S., Majchrowska M. (2013), Czy wykształcenie i doświadczenie zawodowe mają znaczenie? Wyniki równania Mincera dla Polski, Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych, nr 30/2013, s. 235-253.

Roszkowska S., Majchrowska M. (2014), Premia z wykształcenia i doświadczenia zawodowego według płci w Polsce, Narodowy Bank Polski, Materiały i Studia nr 302.

Rutkowski J. (1996), High Skills Pay-off : The Changing Wage Structure during Economic Trans¬ition in Poland, Economics of Transition, nr 1.

Schultz T.W. (1961), Investment in Human Capital, American Economic Review, Vol. 51, No. 1, s. 1-17.

Segal C. (2013) Misbehavior, Education, and Labor Market Outcomes, Journal of the European Economic Association, 11 (4), s. 743–79.

Spence A.M. (1973), Job Market Signaling, Quarterly Journal of Economics, 87 (3), s. 355-374.

Stiglitz J.E. (1975), The Theory of „Screening”, Education and the Distribution of Income, The American Economic Review, Vol. 65, No. 3, s. 283-300.

Strawiński P. (2006), Zwrot z inwestowania w wyższe wykształcenie, Ekonomista, vol. 6, s. 805−821.

Strawiński P. (2007), Czy w Polsce opłaca się studiować? Wyniki modelu inwestycji w wyższe wykształcenie, WNE UW, http://coin.wne.uw.edu.pl/pstrawinski/publ/oplacal.pdf

Szreder M., Kalisiak K., Białowąs K., Szapiro T. (2012), Premia płacowa z wykształcenia wyższego według kierunku studiów, Ekonomista, vol. 5, s. 555-576.

Taber C.R. (2001), The Rising College Premium in the Eighties: Return to College or Return to Ability?, Review of Economic Studies, 68, s. 665–691.

Weisberg J., Socha M.W. (2002), Earnings in Poland: The private versus the public sector, Journal of Entrepreneurial Finance, 7 (3), s. 17-38.

Yeung J., Sandberg J.F., Davis-Kean P., Hofferth S. (2001), Children’s Time With Fathers in Intact Families, Journal of Marriage and the Family 63(1), s. 136–54.

Zalewska-Turzyńska M. (2014), O zastosowaniu podejścia prakseologicznego do koncepcji kapitału ludzkiego T.H. Davenporta, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Nr 349.




DOI: http://dx.doi.org/10.17451/eko/47/2016/213

Refbacks

  • There are currently no refbacks.